dinsdag 22 maart 2011

La cucina (8); affettati

Ook in Italië hoef je niet voor elk lekker gerecht uren in de keuken te staan. Waar ik zelf dol op ben, zijn affettati. Een prachtig woord 'affettati' en het betekent gewoon 'snijwaren'. En die koop je bij de slager, of de delicatessenzaak. Zaterdag was ik vlak voor de terugreis naar Nederland nog even bij Macelleria Dallantonio (zie blog La cucina (2); ragù di asino) en ik kreeg even het idee dat ik in een snoeptrommel rondliep.

Veel vleesproducten kunnen de borden met affettati sieren. Voor een aantal zul je Nederland ook bij je eigen slager slagen: rauwe ham, salami, mortadella, coppa di parma.

Met bresaola wordt het wat moeilijker. Het ziet er uit als rookvlees en het bestaat uit gedroogd rundsvlees. Je zult in ons land echt op zoek moeten naar deze lekkernij die een eigen groot bord verdient. Leg daarop 200 gram van dit heerlijke spul (of anders een tikkeltje dikker gesneden rookvlees), besprenkel het met citroensap en laat dit even intrekken. Bestrooi het geheel met wat peper en flinke vlokken parmezaanse kaas, wat geroosterde pijnboompitten en partjes augurk. Voeg olijfolie toe en kleed het aan met mooi geordende stukjes rucola. (Wie het echt fors wil aanzette, kan het geheel wat verder opsmukken met zwarte olijven en artisjokharten.)

Mijn eigen favoriete snijwaar bestaat uit een bord met verschillende soorten salami. Bij Dallantonio kocht ik een pittige uitvoering (voor de pizza diavola) en eentje van paardenvlees. Met wat warm brood en een glas witte wijn wordt dat heerlijk smullen vanavond. Behalve dat affettati gemakkelijk te bereiden zijn, vormen ze ook een geweldige eerste gang om op warme namiddagen dan wel avonden buiten op te peuzelen. Ik hoop alleen al daarom dat ons een geweldig voorjaar en een lange zomer te wachten staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten