maandag 13 juni 2011

Kapucijners

Kapucijners, vandeweek (dus 'afgelopen week') weer gegeten. Je moet er snel bij zijn, want het gaat om een onvervalste seizoensgroente die alleen in juni/juli te koop is. Daarna is het basta, waarna deze erwten (natuurlijk) nog wel verkrijgbaar zijn in blik of pot.

'Is het nou verbeelding', denk ik als ik de kapucijners zit te doppen, 'of weet ik nu al dat ze geweldig gaan smaken?' Zou er onderzoek gedaan zijn naar dit soort sensaties? Geen flauw idee. Toen ik zes weken geleden weer keeltjes (raapsteeltjes) op de markt kon kopen, voelde ik hetzelfde. De keeltjesstamp die ik 's avonds voorschotelde, smaakte als ham. Ik vond vervolgens ergens nog een recept uit de moderne Italiaanse keuken voor de bereiding van spaghetti met keeltjes. Ook lekker.

Seizoensgroenten zijn zo kort voorradig, dat ze me misschien minder 'smaakkritisch' maken. Alleen al het genoegen dat ze er weer zijn, al is het maar voor even (of juist voor even) heeft het effect van: eten die hap. Bij hauwkes (peultjes) licht mijn hart eveneens op. Ook deze jonge doperwt is maar kort verkrijgbaar en in navolging van mijn moeder kook ik ze kort, met wat zout en een klontje suiker.

Maar goed, vanavond eten we dus kapucijners. Volgens klassiek recept zou ik ze met uitgebakken spekblokjes moeten serveren, maar er zijn meer mogelijkheden. Terwijl ik de peulen door mijn handen laat gaan, laat ik wat menuvarianten de revue passeren.

Zal ik dit jaar ook weer kievitsbonen op de kop kunnen tikken? Als kind had ik die zelf in onze tuin waarvoor mijn pa een hoekje had afgezonderd. Kievitsbonen, omdat de peul en de bonen zelf het patroon hebben van een kievitsei. Kapucijners zouden zo heten omdat ze in de moestuin van kloosters groeiden of omdat de kleur aan het habijt van paters Capucijnen doet denken.

Hoe de etymologie van dat woord ook is, van het menu ben ik wel zeker: gebakken aardappeltjes, kapucijners met wat peterselie en (magere) hamburgers. En 's avonds worden de bordjes bijna kastschoon leeggegeten.

Voor de etymologie van 'hauwkes' etc.: http://bosschebladen.nl/pdf/2001-4Moerstaal.pdf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten