donderdag 4 oktober 2012

Eksterpad


Sinds enige tijd mijd ik op zaterdagmiddag de Bossche binnenstad. Ik hoop dat u de zwaarte van deze beslissing enigszins kunt bevroeden. Mijn geboortehuis ligt Achter het Stadhuis 7: hartje centrum dus. 'Closer' kan het bekant niet. En om daar dan op zaterdagmiddag uit de buurt te blijven: dè's wè.

Den Bosch is populair geworden als vertierplek. Dé locatie voor vrijgezellenpartijen van beiderlei kunne. Of voor shoppen. Ja, ook al ‘De gezelligste winkelstad van Nederland’. Hordes vrouwen en mannen bezetten na 14.00 uur mijn stad. En vieren hun feestje.

Hoe is het om je stad overlopen te zien door troepen volk? Die vraag raakt wat aan het wankelen als ik op 28 september in de trage bus zit van Cala de Egos naar Palma de Mallorca. Onder een grauwe hemel vormt zo'n uitstapje een aardig alternatief.

De ochtendregen is weggetrokken en de middagzon staat op doorbreken als we vanuit het station bovengronds gaan voor churros met chocolade. Mocht wat meer zijn. Van daar neem ik de jongedame mee naar de Corte Inglés. Altijd overweldigend. 'Ga jij maar bij de boeken kijken', zegt ze, waarna zij zelf het eksterpad volgt: glim-glim.

Met een lekker geurtje op mijn rechterpols verlaten we het gebouw en vervolgen onze weg naar de binnenstad. Prachtig decor. Tussen honderden andere Noord-Europese toeristen bewegen we ons langzaam richting kathedraal. Daar was ik al 's en aan de buitenzijde hebben we vanmiddag zat. In het stadhuis staan nog steeds de reusachtige poppen.

Weer snel naar buiten, waar ik me gewillig laat meevoeren op jacht naar schepijs met muntsmaak. En naar nog meer glim-glim, tassen, schoenen, Desigual en de Disneystore. Ik heb het geweldig naar mijn zin in deze mêlee en ik mag bovendien nog even een kerk in om het 'retablo mayor' te bekijken. Mogelijk beschouwt mijn reisgenote mijn beheptheid als een inmiddels door haar beheersbaar risico. Af en toe ruik ik aan mijn rechterpols. En waarom heeft Den Bosch eigenlijk nog geen Disneyvestiging?

Op het terras werkt de ober zich uit de naad. Hoe zou het toch zijn om je stad overlopen te zien door troepen volk? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten